Top

Pelaburan Skim Cepat Kaya Melalui Internet – Kupasan Edisi Siasat

May 3, 2007 by  

The following is an abstract from Edisi Siasat a TV program from a local TV station, NTV7, about skim cepat kaya melalui Internet or the Internet get rich schemes.

Did you enjoy this post? Please subscribe via RSS or email.

Related posts

Comments

RSS feed | Trackback URI

17 Comments »

Comment by Wahlau.NET
2007-05-03 11:51:42

just love this people. Don’t they read newspaper or TV News?

 
Comment by lee
2007-05-03 15:22:59

say “NO” to Skim Cepat Kaya :)

 
Comment by kilibom.com
2007-05-03 15:57:48

if this is an issue, y not find the truth of MLM?

 
Comment by kilibom.com
2007-05-03 15:59:59

y not find the truth of ALL MLM in malaysia? arent they the same?

 
Comment by toxicle
2007-05-04 12:46:00

Well … more or less. It’s not illegal if you put a product in the scheme … heheh

 
Comment by shueqry
2007-05-05 13:44:20

Hi bro.. how r u?

Thanks for this info. With your help, i can show my friends what skim cepat kaya really are by pointing them to this video here on your blog..

looks like, money is the first priority for all malaysian. They dont care either it is Halal or not, all they want is money.

Thanks again :-)

shueqry
sinsuran, kota kinabalu.

 
Comment by Dan
2007-05-05 21:25:07

shuegry.. just like u, I tried to tell them. But their usual reply is..”but this is just starting only…if can last 3 months also I untung dee”

And yet…I see my friend’s money kena con time after time. But now they all know…..

 
Comment by RajaRinggit.Net
2007-05-06 16:48:59

despite the fact that the programme is haram, but still many people in nogold.com, carigold.com play with it…

 
Comment by Pinvader
2007-05-06 16:58:30

even though it’s already on TV, newspaper n radio but still got ppl joined.

 
Comment by Kupasan
2007-05-10 09:52:51

Mufti already agreed that all business from swish cash. empay, e barrel etc…is illigel (HARAM).

 
Comment by aku Subscribed to comments via email
2007-06-02 13:40:10

bodoh la ko ko sibuk buat ape. ko bukan tahu pasal niaga pasa risiko. biasalah klu takut risiko duduk la ko bawah tempurung. swisscash bkn skim capat kaya la ape la koooo

Comment by kayu
2007-11-01 21:26:05

ko memang suka cara kaya nak cepat. orang bodoh akan terus jadi bodoh dengan skim cepat kaya. berapa banyak akaun mereka boleh buka dalam satu-satu masa sebelum pelancaran mana-mana skim cepat kaya? dan ko memang tak tahu. ko memang reti nak melabur dan “berniaga?” buta-tuli gitu-gitu je. mana ko tahu pasal software internet?

ko memang nampak duit banyak. mereka yang memperbodokan orang yang tamak sebegini dah lama dapat duit banyak, ko je yang tak tahu. mereka akan lari bila program tersebut menjadi tidak stabil. ko tu yang tak reti-reti nak menilai orang yang membodohkan orang lain.

memang senang nak tipu orang bodoh dengan pelaburan internet. beli website dan software dan kemudian siap satu website. aku pun boleh dan ko pun boleh kalau ko tak bodoh macam orang ramai yang bodoh itu.

memang ko bodoh tak duduk bawah tempurung.lebih baik duduk bawah tempurung dari kena tipu hidup-hidup. menangis sedu sedan akbiat hilang duit. BODO la kooo!

 
Comment by kayu
2007-11-01 23:47:55

ko yang bodo

Comment by buta kayu
2008-11-07 10:19:32

buta kayu ko ni. duit habis bodo hari hari. asyik kena tipu setiap hari memang bodo kayu jadinya.

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Comment by syrum Subscribed to comments via email
2007-11-04 03:29:38

buat ape nak gaduh pasal benda benda mcm nie, buat sakit je klu tk hati, kepala dah lah tak payah nak sibuk2 hal orang

 
Comment by Pert Doherty
2009-04-16 10:57:30

skim cepat kaya mmemang x boleh buat jadi kaya ke?
mesti boleh punya.. sebab tu nama dia skim cepat kaya buakan skim cepat miskin..
hahaha.. tapi saya memang belum pernah cuba.. haha..

 
Comment by zal
2009-10-27 23:07:48

“Skim Cepat Kaya” mengikut apa yang diterangkan di dalam Kamus Dewan edisi keempat ialah “skim pelaburan yang kononnya boleh memberikan pulangan (keuntungan) yang segera dan sangat lumayan”.

Skim bermaksud rancangan.

Pelaburan pula ialah menempatkan (wang) untuk satu kegunaan, seperti membeli saham di dalam syarikat, untuk menghasilkan keuntungan.

Di samping itu, BNM juga memberikan garis panduan untuk mengenali sebuah skim cepat kaya di mana pelbagai soalan dan jawapan sudahpun dipaparkan di laman web di atas.

Namun, masih ramai yang keliru dengan maksud skim cepat kaya itu sendiri. Maka, tak hairanlah mereka yang ingin menyertai sebarang program yang jauh sekali bukan skim cepat kaya pun takut untuk menyertainya. Yang sudah menyertai skim cepat kaya pula tak sedar yang mereka berada dalam sistem yang menyalahi undang-undang.

Selepas saya hasilkan artikel ini, saya pasti masih ada yang tidak akan bersetuju dengan beberapa pendapat saya dan menganggap saya memanipulasikan ayat untuk kepentingan program yang saya promosikan. Golongan ini tidak akan bersetuju langsung dengan sebarang pendapat saya ataupun pendapat pakar di luar sana. Bagi mereka – mereka sahaja yang betul.

Terma skim cepat kaya ini lebih mudah dilabelkan kepada program internet, lebih-lebih lagi jika program tersebut ialah sebuah program berbilang tingkat. Ironinya, program berbilang tingkat ini pula didefinasikan sebagai program yang mempunyai 3 tingkat ke atas. Jika ianya sebuah program affiliate yang dua tingkat, ianya bukan program berbilang tingkat. Pelik, bukan?

Kebanyakan orang tidak menghalusi sendiri maksud “Skim Cepat Kaya” dan terus melatah selepas melihat sebuah program yang mempunyai sistem berbilang tingkat (atau program MLM). Saya tidak salahkan anda jika anda salah seorang daripadanya. Mungkin minda anda belum lagi terbuka kepada program berbilang tingkat yang telah disarankan oleh ramai usahawan, jutawan terbilang seperti Robert Kiyosaki dan Donald Trump. Mungkin anda tersilap ambil nasihat daripada orang yang tidak sewajarnya anda turuti.

Sebagai contoh, jika diambil dalam konteks perniagaan internet, jika seseorang menerbitkan sebuah ebook dan menjana RM100,000 dalam masa 3 hari hasil jualan ebook tersebut, ini bermaksud “pulangan (keuntungan) yang segera dan sangat lumayan”. Adakah ini sebuah skim cepat kaya?

Jika anda menggunakan servis daripada eTrade atau Ameritrade untuk melabur di dalam saham Nasdaq dan Dow Jones, dan anda jumpa cara mudah untuk menjana pendapatan ribuan ringgit setiap hari, adakah servis ini boleh dikategorikan sebagai skim cepat kaya kerana adanya perkataan “pelaburan” dan “keuntungan segera” di dalam bisnes jual-beli saham melalui internet ini?

Bagi saya, sekiranya anda mengeluarkan wang ke dalam syarikat yang tidak memberikan sebarang servis atau produk, atau produk yang ditawarkan adalah meragukan dan tak masuk akal, kemudian anda dijanjikan dengan pulangan lumayan yang anda sendiri tidak tahu dari mana komisyen itu dikeluarkan, maka itulah definasi skim cepat kaya bagi saya.

Jika anda mengeluarkan wang untuk mendapatkan servis (perkhidmatan) atau produk daripada sesebuah syarikat, dan anda mendapat komisyen jika anda memperkenalkan servis ini kepada orang lain yang akhirnya menjadi pelanggan baru di dalam syarikat tersebut, itu bukanlah sebuah skim cepat kaya.

Sudah tentulah servis dan produk yang saya maksudkan di sini ialah servis atau produk yang masuk akal; bukannya produk seperti makanan angkasawan atau air sejuk biasa yang dijual pada harga secawan teh tarik di hotel 5 bintang.

Anda sertai syarikat tersebut kerana anda boleh gunakan servis atau produk mereka. Komisyen hasil mendapatkan pelanggan pula adalah pendapatan anda. Begitu juga komisyen daripada kumpulan ahli pemasaran yang anda bimbing dan bantu.

Mengenai Penulis

Zamri Nanyan mula berkecimpung di dalam Perniagaan Internet sejak tahun 2003. Internet juga memberikan Zamri kebebasan untuk meluahkan fikiran beliau, menambah ramai kenalan dari serata dunia dan menjana pendapatan pada masa yang sama. Beliau berasa puas sekiranya dapat membantu lebih ramai orang membongkar rahsia menjana pendapatan melalui Internet. Lawati laman web beliau di http://PerniagaanInternet.ws/r/adminz untuk mengenali Zamri Nanyan dengan lebih dekat.

 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
URI
Subscribe to comments via email
Your Comment (smaller size | larger size)
You may use <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> in your comment.

Trackback responses to this post

Bottom